Intervju – dr Igor Ristić: Na funkcionalnim fundamentima počiva sva estetika

    Dr Igor Ristić, jedan od najeminentnijih dentalnih estetičara u regionu i šire za naš portal govorio je o važnosti funkcionalne komponente u dentalu i njenoj čvrstoj i neraskidivoj vezi sa estetikom. Sa dr Ristićem, vlasnikom beogradskog Centra za Dentalnu Estetiku i Implantologiju razgovarali smo i o osviješćenosti pacijenata, a  o svemu tome čitajte u intervjuu koji slijedi.

    Kako živimo u svijetu estetskih zahtjeva, recite nam na početku da li se pacijetni danas više javljaju zbog funkcionalnosti ili estetiker?

    Pacijenti dolaze sa zahtevima za poboljšanjem estetike, bez svesti o svojim funkcionalnim problemima. Veći problem je kada naše kolege završe nešto samo sa estetskom komponentom i onda krene serija problema sa predatom nadoknadom. Samo funkcionalne stvari su estetske. Bez bočne podrške ne možete imati frontalnu estetiku. Sanacija samo frontalnog zubnog niza za mene je prodaja nadoknada, a ne terapija pacijenta. Kolege će reći, problem su finasije, ja mislim da je u pitanju ipak naš stav i etika. I na kraju, sve to da bi sebi smanjili stres i prituzbe/tužbe pacijenata.

    Dakle, estetika ide uz funkciju – ta veza je neraskidiva?

    Estetika mora da ide uz funkciju – onog momenta kada napravimo dobar funkcionalan rad, on je autmatski i estetski. Zamislite da nekom uradite šest frontalnih zuba od najlepše keramike, ali ne rešite bočnu krezubost i snizenu VDO. Za iste finansije mozete napraviti, npr. 12 metalokeramickih kruna, sanirati probleme u okluziji i učiniti profil i lik pacijenta 10 godina mlađim. Uz dobrog tehničara i pravilnu preparaciju i MK će izgledati jako dobro.

    Ukoliko pacijent zahtijeva isključivo estetski rad koji ne moguće dobit, šta raditi u tom slučaju?

    Pacijenti često indikuju šta njima teba i to je zamka u koju mlađe i kolege sa manjim obimom posla upadaju. Ono što je bitno naučiti od samog starta je da, ako nešto uradiš, iza toga moraš stajati, dakle da će rad trajati i da neće morati za godinu ili dve da se ponavlja. Da to ne bi radili, svaku restauraciju i nadoknadu moramo da baziramo na funkcionalnoj osnovi.

    U tom smislu treba izbeći stav pacijenta “ja plaćam, ja znam šta hoću”. Ja sam lično imao sreću da napravim takvu praksu da to ne moram da slušam, ali kao mlađi sam se suočavao sa manjim problemima usled neiskustva. Danas, svaka velika rekonstrukcija počinje sa osnovnim estetskim pravilima da bi dalji plan bio baziran na funkcionalnim elementima. Prisustvo digitalnih tehnologija, laka izrada kvalitetnih privremenih nadoknada i njihova alteracija tokom faze evaluacije dovode do zaista visoko predvidljivih terapija koje su podjednako i estetske i funkcionalne, a samim tim i dugoročne. U tom procesu pacijenti iz faze zahteva prelaze u fazu saradnje bez puno ubeđivanja. Kroz prototip sagledavaju krajnji ishod.

    Koliko je u tom smislu važan razgovor sa pacijentom prije bilo kakvog tretmana? To pitam zbog ovog stava koji ste pomenuli, ali i činjenice da nije sve za svakog pacijenta.

    Razgovor sa pacijentom je izuzetno, izuzetno važan. Pacijenta treba pustiti da priča što više. Ali ne samo to, treba ga pažljivo slušati kako bi shvatili ko je pacijent i šta želi, jer ima onih ljudi koji žele glamurozan osmeh, ali ima i onih koji ne žele da im se vidi da je išta urađeno, a da se ipak uradi. Zato nam je, što kaže narod, “Bog dao jedna usta i dva uha” – da više slušamo, manje pričamo, i da na kraju ipak uradimo nešto što će sačuvati i našu reputaciju, naše vreme i novac. Ta priča nekada traje nekoliko poseta. Potrebno je nekada kraće, a nekada duže vremena da se pacijent “otvori” i da se oseti konforno u okruženju stomatološke prakse.

    Koliko su danas pacijetni uopšte osviješćeni, da li oni koji dolaze sa svojim predlogom ipak “znaju šta žele”?

    Vrlo dobro pitanje. Pacijenti su sve više osvešćeni, a pametan pacijent će ono što zaista želi saznati ako mu doktor to razložno objasni. Ali to je problem koji imamo u regionu – doktori ne obrazlažu predloženu terapiju i moguće alternative dovoljno razložno. To je delom i zato što sudski još uvek ne plaćamo odštete pacijentima, a kada bude postojala praksa plaćanja odštete, u sekundi ćemo se setiti svih elemenata terapije.

    Kakvo je Vaše mišljenje o kompozitima, odnosno o trajnosti radova od kompozita?

    Kompozitni radovi takođe mogu da potraju u frontalnoj regiji, ali pod uslovom da su sanirani bočni zubi i ako je bočna potpora dobra, tada je prenos pritiska na prednje zube takav da će i kompoziti “odraditi posao” dobro. Podrazumeva se dobro poznavanje adhezivnih postupaka. Kao specijalista protetike, keramici uvek dajem prednost!

    Dakle, ako sam ja dobro shvatio, sve je na bočnoj regiji i funkcionalnosti?

    Malo je kontradiktorno kada pričamo o frontalnoj estetici, ali da! Pravilno razumevanje statičke i dinamičke okluzije, gnatologije, prirode zašto je izgubljen zub ili tvrdo zubno tkivo, pomoći će da radovi u frontalnoj regiji traju duže, pacijent oseća bolje, a stepen komplikacija radova na zubima i implanatima smanjiće se drastično.

    , ,

    Kontakt forma

     

    Verifikacija

    Comments are closed.